0

Welke nieuwsbrief maak jij?

By 17 februari 2020juni 18th, 2020Schrijftips
nieuwsbrief editor anne

Misschien ben je een lover of een hater, maar zeer waarschijnlijk dat jij geabonneerd bent op één of meerdere nieuwsbrieven. Ik ben daarin niet anders, maar ik val in de categorie: lover/hater. Naar sommige nieuwsbrieven kijk ik echt uit, maar anderen kan ik niet snel genoeg wegklikken. Met die laatste categorie zal ik je niet vermoeien: hier een aantal tips hoe jij je nieuwsbrief kan opbouwen op basis van een aantal sterke voorbeelden.

Elke nieuwsbrief kenmerkt zich op een andere manier: de ene heeft meer tekst, de ander meer afbeeldingen. De een staat vol met links naar websites van anderen, de andere heeft maar één link naar de eigen website. Bekijk de voorbeelden om te bepalen welke variant jouw voorkeur heeft. 

Tip 1: vul je nieuwsbrief met inspiratie

WePresent is het contentplatform van WeTransfer. Nu denk je misschien: een beetje vreemd, een contentplatform van een bestandenverstuurbedrijf. Maar wie sturen grote bestanden die je met WeTransfer verstuurt? Precies, contentmakers. Grafisch ontwerpers bijvoorbeeld, videomakers, kunstenaars. Dat soort types. En die krijgen in de nieuwsbrief van WeTransfer, WePresent dus, een podium. 

Zoals je kunt zien, is de nieuwsbrief vrij ruim opgezet. Korte teksten, groot beeld en natuurlijk bij elk stukje een link. Aan het eind vind je ook een productpush, maar echt pas nadat veel inspiratie is gedeeld. Welke inspiratiebronnen, oftewel welke projecten van jouw klanten, kan jij delen?

Tip 2: vul je nieuwsbrief met links naar je eigen website

Twee nieuwsbrieven ter inspiratie: die van Puurst en die van de Correspondent. Je hebt namelijk waarschijnlijk een bedrijf dat meer vergelijkbaar is met Puurst. Je hebt diensten en je maakt content over de vraagstukken van jouw klanten, waarvoor jij deze diensten hebt ontwikkeld. Die artikelen, vlogs, podcasts staan centraal. Puurst gebruikt de nieuwsbrief om die content direct in je inbox te serveren. Vaak bieden ze het aan met een pittig onderwerp zodat je zeker weet dat je gaat klikken.

Wat ik daarentegen heel fijn vindt aan de nieuwsbrief van de Correspondent: je weet precies, maar dan ook echt precies wat je kan verwachten. Ze schrijven een fijne intro, niet een knip-en-plak van het artikel, maar content gemaakt voor de nieuwsbrief. Je weet wat je kan verwachten qua inhoud. Maar je weet ook wat je kan verwachten qua tijd, want er staat bij hoe lang het lezen of luisteren is. Dan weet je direct of het nu past of je het beter even kan bewaren voor later.

Tip 3: schrijf een hyperrelevante boodschap

Soms heb je iets te vertellen aan je doelgroep en dat moet je dan nu kwijt. Dat kan je doen door een bericht te plaatsen op de sociale media, maar je kunt het ook doen door een nieuwsbrief te versturen. Zeker als je doelgroep een toegewijde community is. Zo is het geval bij de nieuwsbrief van Get Messy van Fairy Art Mother Caylee. Zij kreeg keer op keer een bepaalde boodschap te horen via meerdere mensen en zij kreeg de ingeving om dat asap te delen met haar community. Met deze nieuwsbrief. 

Tip 4: gebruik zo min mogelijk tekst

De nieuwsbrief van Austin Kleon deelde ik al eerder, maar ik vind ‘m dan ook een goed voorbeeld van hoe het ook kan. De nieuwsbrief hoeft niet altijd vol te staan met tekst, je kunt ook een simpele opsomming maken van eerdere blogs die je schreef (eveneens korte blogs met vooral veel plaatjes), andere inspiratiebronnen en je eigen boeken natuurlijk. Ook zijn boeken zijn niet één en al tekst, overigens. 

Tip 5: doe het anders dan anderen

Niemand zou je aanraden om een nieuwsbrief te versturen met de meest belangrijke content in een PDF als bijlage. Maar Evgeny Morozov vond dat het voor zijn dienst, want dat is deze nieuwsbrief, wel kon. Evgeny is een genie, zo mag je het wel zeggen, die klaar was met het algoritme van Google. Hij zag namelijk door dat algoritme alleen nog maar content die populair was op basis van cijfers en niet op basis van kwaliteit. 

Dus ging hij gewoon maar terug naar de basis. Hij leest, luistert, bekijkt nu, ik weet niet hoe, alles wat beschikbaar komt van een bepaalde selectie, maar ongelooflijke hoeveelheid bronnen. Daarvan maakt hij een selectie op basis van kwaliteit en daarna deelt hij het met zijn lezers. Hij heeft inmiddels op bepaalde vakgebieden ondersteuning, bijvoorbeeld van Rem Koolhaas (architectuur, duh).

Deze nieuwsbrief is dus anders dan alle andere nieuwsbrieven die je zult ontvangen. Het is wat mij betreft een voorbeeld van ‘je zou het niemand aanraden, maar toch werkt het’. Het heet The Syllabus, als je het wilt opzoeken (en dat zou ik zeker doen). Het is dus vooral een oproep: kijk naar je doelgroep, kijk naar jezelf, vind de match en maak een nieuwsbrief. Denk vooral niet alleen in gebaande paden, maar ook daarbuiten. Het zou zomaar kunnen werken.

De nieuwsbrief
De PDF

Wil je weten hoe ik je kan helpen met je volgende nieuwsbrief? Neem contact op!

Foto door Mathyas Kurmann op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.