‘Jij schrijft het voor mij, maar het is wel echt mijn tekst’

Rianne heeft net als ik een achtergrond in de journalistiek. Daarom dacht ze: het schrijven van mijn websiteteksten moet ik toch zeker zelf kunnen?! Ze zegt: ‘Mijn antwoord daarop is: ja, ik kan het. Maar er zijn anderen die het beter kunnen, jij kan dat zeker beter.’ Ze kwam bij me met de vraag of ik enerzijds haar teksten persoonlijker kon maken en anderzijds haar teksten beter kon laten aansluiten op de klant.

Toen wij nog op de Zwolse hogeschool Windesheim journalistiek studeerden, begon elke opleiding met een jaar schrijven. Maar Rianne koos na dat jaar voor audiovisueel en ze is nu dan ook camerajournalist en filmvrouw. Ze bedient vooral klanten in de landbouw en duurzame sector met promotiefilms. Daarnaast maakt ze nieuwsitems voor journalistieke, vaak regionale media.

Het vinden van de juiste woorden

Wat ze miste, volgens haarzelf, was het vinden van de juiste woorden. ‘Dat komt deels omdat we een blinde vlek hebben voor onze kwaliteiten’, vertelt Rianne. ‘We hebben een mooie Nederlandse taal, waarin we met verschillende woorden hetzelfde kunnen bedoelen. Maar als je niet het juiste woord kiest, dan sla je net de plank mis en spreek je niet de doelgroep aan die je wilt aanspreken. Dat kan jij wel.’

Waarom Rianne voor mij gekozen heeft? ‘Het was ten eerste omdat jij een professionele uitstraling hebt. Je staat voor wat je kunt en hebt de overtuigingskracht dat jij de juiste persoon bent om voor te kiezen. Ten tweede heb ik vertrouwen in dat jij kan wat ik zoek. Wij hebben die vertrouwensband om mijn vraag bij jou neer te kunnen leggen. Dus: vakkundigheid en vertrouwen: dat was genoeg reden om voor jou te kiezen.’

Het proces en de ervaring van Rianne

Rianne had de basis van haar websiteteksten al staan en die heb ik als basis gebruikt om de teksten aan te scherpen en persoonlijker te maken. Om alle details goed te krijgen, heb ik een gesprek van een uur met haar gevoerd. Daarna ben ik aan de slag gegaan en leverde ik na een aantal dagen een eerste versie op. We mailden onze feedback heen en weer om uiteindelijk op de definitieve versie uit te komen.

Hoe heeft Rianne dit proces ervaren? ‘Waar ik van houd, is de punctualiteit. Afspraak is afspraak. Als jij zegt, ik kijk er donderdag naar, dan kijk je er donderdag naar. Als het toch niet lukt, dan laat je dat weten. Je communiceert duidelijk. Maar ook de snelheid: ik belde je op vrijdag, zelfs je vrije dag. Wij hadden anderhalve week later onze afspraak en binnen drie dagen zat de tekst in mijn mailbox.’

Het bewijs dat het echt past

Ze lacht: ‘Plus, je had het geduld om de tekst aan te scherpen. Ik kwam volgens mij drie keer bij je terug, omdat het naar mijn gevoel nog scherper kon. Je geeft de ruimte om het eigen te maken. Jij schrijft het voor mij, maar het is wel echt mijn tekst.’ En zo voelt het ook, aldus Rianne. ‘Ik ben er nog steeds superblij mee. Het grappige is dat ik al vier reacties van mijn klanten heb gehad dat ze mij herkennen in de tekst. Dat is het bewijs dat het echt klopt, echt bij mij past.’

De teksten van haar website worden niet alleen voor de website gebruikt, maar ook op sociale media, vertelt Rianne. ‘De inleiding van mijn LinkedIn-profiel sloeg nergens meer op, dus die heb ik gecopy-paste van mijn website. Zo wordt het eenduidig wat ik doet.’ Natuurlijk blijven de teksten niet voor altijd staan, omdat teksten meegroeien met een bedrijf. Maar voorlopig houdt ze die even zo. ‘Ik ben er gewoon superblij mee.’

Nieuwsgierig naar de teksten? Kijk even op haar website: Seton Producties.

Laten we samenwerken!

Neem contact op om jouw tekstuitdaging te bespreken in een vrijblijvend gesprek.

Anne denkt actief mee, schrijft helder en beknopt, is duidelijk in haar advies, maar geeft ook voldoende ruimte om daarin je eigen afwegingen te maken. Daardoor is het resultaat goed en is het prettig met haar samen te werken.

Anne EijsinkCoach, trainer en eigenaar bij Eijscoach