0

Plan een moment van stilte, neem tijd voor jezelf & groei als ondernemer

By 20 april 2020juni 18th, 2020De juiste mindset
Editor Anne Productions, tijd voor jezelf

Reflectie is voor ondernemers cruciaal (eigenlijk voor iedereen, maar misschien nog wel in het bijzonder voor ondernemers), omdat jij je bedrijf bent. Je wilt namelijk niet doorgaan en er pas over een jaar achter komen dat wat je nu doet, eigenlijk helemaal niet bij je past. Dus plan je moment van stilte, neem tijd voor jezelf. Dan kan je het zaadje planten om te groeien als ondernemer.

Gisteren luisterde ik naar de podcast Op Zoek van Marije Dijkstra & Naomi van Ree, aflevering 17. Ze interviewden Nadja van Osch, zelfliefde-businesscoach, als ik haar werk zo mag samenvatten. Ze zette een gedachtegang voor mij in werking, waarover ik vanochtend in mijn Morning Pages en later in het berichtje aan mijn Wingwoman Jacqueline nog genoeg had te vertellen en te uitdokteren. 

Verder worstelen

Het ging over jezelf durven zijn, die ‘zelf’ te kunnen liefhebben en vanuit die zelfliefde in je bedrijf te stappen en zaken te doen met je allerliefste klanten. Ik moest daar even over nadenken. Vooral omdat als ik naar dat soort (in mijn hoofd) volmaakte vrouwen luister altijd een soort slachtoffergevoel opduikt: ik ben niet geboren om succesvol te zijn. Dus worstel ik weer verder en schraap ik elke maand weer mijn omzet bij elkaar. 

Gelukkig komt tegenwoordig steeds sneller en vaker het zonnetje op. Het interne zonnetje. Die dat soort waardeloze en onbehulpzame gedachten verbant met warme en liefkozende zinnen als: ik sta in de weg van mijn eigen succes, dus ik kan opzij stappen. Ik ben zoals ik ben en dat is meer dan voldoende. Ik mag er zijn, ik mag er meer dan gewoon zijn. Wat, wat, ik ben een koning. (Op één of andere manier wordt Typhoon vaak geciteerd door die stem.)

tijd voor jezelf, editoranne

Tijd voor jezelf nemen

Die liefdevolle stem, daar draait het leven volgens Nadja van Osch ook om. Als je naar die stem luistert, ontstaat een zelfliefde die als basis kan dienen voor je bedrijf. Want uiteindelijk is het als zelfstandig ondernemer superbelangrijk dat je achter jezelf staat, want jij bent namelijk je bedrijf. Het gesprek met Nadja ging dan ook over wat ik hier al vaker heb verkondig: zoek je eigen manier om je bedrijf en je marketing te runnen.

De allerbelangrijkste stap naar persoonlijke marketing is volgens mij: tijdnemen voor jezelf. Durf even stil te staan. Ga even naar binnen en kijk rustig rond. Heb geen oordeel over wat je allemaal hoort. Ook al denk je van nature al dat je de koning bent, dat is prima. Ook al denk je: het leven heeft me geleerd dat alles hard werken is, ook prima. Wees gewoon eens stil en luister. Alleen als je een nulmeting hebt gedaan, weet welke overtuigingen je over jezelf hebt, dan kan je daarmee aan de slag.

Denken in termen van experimenten

Ik kan nog uren doorgaan hierover, want ik ben ervan overtuigd dat het leven niet honderd procent maakbaar is. Maar ik geloof ook dat we onze eigen grenzen misschien niet zo goed kennen als we dachten dat we ze kenden. Dus ik ben de afgelopen maanden steeds meer gaan denken in termen van experimenten. Wat kan ik nu doen? Wat voelt nu goed? Soms is het werk even te veel, soms heb ik ’s avonds juist de beste ideeën. Hoe kan ik daar nu mee omgaan?

Vanuit dat moment van stilte om te kijken wie je bent, wat jij wilt en welke stappen je nu kan nemen, kan je ook als ondernemer groeien. Je kunt namelijk precies datgene doen wat bij jou nu past. Ook als het gaat om marketing. Ben je een prater? Neem vlogs op of maak podcasts. Ben je meer een schrijver? Ga bloggen. Of schrijf artikelen voor een vakblad. Ben je meer van de persoonlijke gesprekken? Bied proef-coachingsessies aan. En dat kan ook zomaar veranderen en dat is oké.

Het begint met tijd voor jezelf

Of nog het liefst: maak een mix waar jij het meest blij van wordt. Als je bij jezelf blijft, als ondernemer én als persoon (en zijn die vaak niet één?!), dan kan je je marketing veel langer volhouden. Je trekt ook mensen aan die het liefst op jouw niveau communiceren, die aansluiten op jouw specifieke gewoontes en waar je dus een langdurige band mee kan opbouwen. En dat begint dus met tijd voor jezelf. Hoe heerlijk is dat?! 

Wil je begeleid worden in het opzetten van persoonlijke marketing, bloggen of websiteteksten die volledig aansluiten op jouw missie? Neem contact op!

Foto 1 door Thought Catalog op Unsplash

Foto 2 door Loverna Journey op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.