Skip to main content
Doe maar zo

Leren schrijven is zoooo 1998 – waarom beter leren schrijven toch nog steeds slim is

Door 16 juli 2021juli 19th, 2021No Comments
‘Ik hoef niet te leren schrijven. Ik doe het tot nu toe toch ook allemaal zelf?! Mijn e-mails, mijn Instagrams, mijn voorstellen. Dat gaat toch prima. Oké, misschien duurt het soms wat lang. En die blogpost, ja, die heb ik niet gepubliceerd. Maar ik weet niet, bloggen is gewoon niets voor mij. Het draait nu toch allemaal om video? En podcasts zijn hip, daar hoef je niet goed voor te schrijven. Dus nee, het gaat prima.’

Het is niet de eerste keer dat ik het voorgaande hoorde. Natuurlijk kijk ik ook naar mijn favoriete YouTube-kanalen, luister ik naar podcasts en lach ik om de reels. Alles lijkt te verschuiven naar video en audio. Dus waarom zou je nog investeren in schrijven? Voor d’s en t’s? Mensen snappen toch best wat je te zeggen hebt? En zo niet, dan moeten ze beter lezen. Of anders vertel je het wel in het volgende gesprek.

Alles is tekst

Alleen, alles is tekst. Je realiseert het je misschien niet, maar alles is tekst. Oké, misschien overdreven, niet alles, maar veel. Denk bijvoorbeeld eens aan video’s, die hebben koppen, podcasts, die hebben shownotes, je Insta-profiel, die is opgebouwd uit tekst. Om het nog maar niet te hebben over je e-mails en je offertes. En dus is het zo dat:

  1. Als je goed vindbaar wilt zijn op Google, dan is het niet genoeg om een fijne website te hebben met mooie plaatjes en weinig tekst. Google kan namelijk nog steeds vrij weinig met afbeeldingen en video’s. En Google kan ook weinig met statische websites. Hij vraagt zich dan bijvoorbeeld af of je bedrijf nog wel bestaat. Je kan nog zo actief zijn op Facebook. Als je website statisch is, word je via Google in ieder geval niet gevonden;
  2. Als je wilt dat mensen naar je video’s kijken op YouTube, heb je een supergoeie kop nodig. Een kop die zegt: kijk naar mij, ik ben entertaining/informatief/ontroerend. Maar het moet ook een kop zijn waar Google van zegt: ik weet precies waar het over gaat en dus zet ik je video in de feed van die, die en die;
  3. Als je wilt dat mensen weten waar je podcast over gaat en vooral waar ze de informatie kunnen vinden die jij benoemt in je show, dan heb je tekst nodig. Wederom is het weer tekst die zegt: hier gaat het over. En die zegt: klik op mij, want ik ben precies wat je nodig hebt;
  4. Als je wilt dat mensen direct een goed beeld van je hebben, dan zorg je dat je teksten on point zijn. Niet iedereen die je tot je ideale klantengroep wilt rekenen, kom je namelijk in het wild tegen. Ze vinden je vaak online. Bijvoorbeeld op Google en dan je website. Op Instagram, waar ze na het lezen van je caption doorklikken naar je profiel. Of ze vinden je via LinkedIn en willen met je connecten na je profiel gelezen te hebben. Met andere woorden: op al deze plekken lezen je ideale klanten eerst over jou voordat ze je sprankelende persoonlijkheid in het echt zien. Tekst doet er dus toe!
  1. Als je online net zo wilt overkomen als je enthousiaste live-zelf, dan schrijf je zoals je praat. Maar niet letterlijk, want we praten vaak niet in een logisch verhaal. We maken uitstapjes, we vertellen een leuke anekdote tussendoor, we hakkelen en zeggen ‘euh’. In geschreven tekst hebben mensen daar geen tijd of geduld voor, ze haken af, scrollen door en voor je het weet ben je ze kwijt. Dat kan je dus voorkomen door jezelf te zijn, maar dan de meest welbespraakte versie van jezelf.

Natuurlijk ben ik overtuigd dat beter schrijven echt bijdraagt aan de bottomline van je bedrijf. Ik ben een schrijver. Maar ik denk ook dat als je investeert in schrijven, je het leuk gaat vinden. Het is echt niet zo dat schrijven voor iedereen de leukste bezigheid is. Absoluut niet. Het gaat om het effect van je tekst. Dat je je ideale klant weet te raken, of je haar weet te binden en of je haar kan verrijken met wat jij te bieden hebt. Maar het zou ook maar zo kunnen zijn dat je spelen met woorden (want dat is schrijven) ook echt leuk gaat vinden!

Wil je weten wat beter schrijven je daadwerkelijk kan opleveren? Houd de website in de gaten, want in een volgende blog zet ik het uiteen. Of schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de blogs direct in je inbox!


Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.