Skip to main content
The Moshpit

Ik ben geen schrijver, dus waarom zou ik er tijd aan besteden?

Schrijvers hebben aanleg, dat heb ik niet. Of: ik ben een beelddenker dus ik zal nooit goed schrijven. Maar ook: ik ben geen schrijver, dus het heeft geen zin om het me aan te leren. Zomaar een paar opvattingen van creatieve ondernemers over schrijven. En dat terwijl ze urenlang zwoegen over e-mails naar klanten, niet weten wat ze moeten schrijven onder hun Grammetje en een blog een leuk concept vinden, maar verder ook niet.

Je staat er misschien niet bij stil, maar taal is overal. Je schrijft elke dag, ook al is het in de vorm van een e-mail naar de klant of een bericht naar een vriendin. Om maar niet te spreken over je Instagram-post of je YouTube-titel. Toch denken veel creatieve ondernemers dat ze niet kunnen schrijven en dat ook nooit zullen leren. Want het zijn beelddenkers en meer niet, ze weten de juiste woorden niet te vinden of ze zijn onzeker over hun schrijven.

Maar wist je dat:

  • Schrijven je helpt om een betere ondernemer te zijn?
  • Iedereen kan leren schrijven?

Om met het laatste te beginnen: iedereen kan leren schrijven. Daarmee bedoel ik: technisch correct en gevoelsmatig schrijven. Bij schrijven denken de meesten dat het vooral gaat om spelling en grammatica, maar dat is maar de helft (misschien wel veertig procent) van het verhaal. Als je de basisspellingsregels op een rij hebt (maar je hoeft echt geen zinnen meer te ontleden), dan heb je nog geen gevoel overgebracht. Het gevoel dat jij wilt overbrengen aan je klanten.

Dichter bij je eigen gevoel

Als je een offerte verstuurt naar de klant, dan wil je bijvoorbeeld vertrouwen overdragen. Of als je een project wilt bespreken, dan wil je enthousiasme overbrengen. Of als je de klant wilt laten nadenken over je werk, dan wil je emotie kunnen oproepen. Dat is te leren! Je kunt dichter bij je eigen gevoel komen en leren dat gevoel om te zetten in woorden die bij je passen. Iedereen kan dat leren, als je maar de juiste mindset hebt.

De juiste mindset is vooral één van toewijding. Toewijding zoals je die ook hebt besteed aan je bedrijf, aan het ontwikkelen van jouw specialiteit. Maar het is ook een mindset van zeker zijn van je kunnen. Er zeker van zijn dat jouw gevoel klopt, dat je in je recht staat om jouw gevoel over te brengen en dat jouw klanten op dat niveau willen connecten met jou. En dat hoeft niet zweverig te zijn, maar kan juist ook heel down-to-earth zijn. Het is maar net wat bij je past.

Beter schrijven levert leukere klanten op

Maar wat levert beter schrijven je dan op? Nou, ten eerste dus, leukere klanten, die beter passen bij jou en je bedrijf. Maar het levert ook helderheid op: als je beter leert schrijven, kan je datgene wat je bedoelt beter onder woorden brengen. Je zorgt er daardoor voor dat er geen ruis ontstaat, maar dat iedereen weet wat ze aan elkaar hebben. En natuurlijk: het levert je tijd op omdat je minder lang hoeft na te denken over je e-mails, blogs of social posts.

Schrijven, met andere woorden, helpt je dus om een betere ondernemer te zijn. Het helpt je helderheid te scheppen over wat jij hebt te bieden, het helpt de verwachtingen van je klant te managen en het helpt je om een diepere connectie aan te kunnen gaan met je klanten. En ik denk dus dat iedereen dat kan leren. Ja, zelfs jij, lieve beelddenker, jij maker en creatieve ondernemer.

Wat is jouw allergrootste uitdaging?

Wat is de allergrootste uitdaging waar jij tegenaan loopt als je schrijft? Ik wil het heel graag van je weten! Ik wil je namelijk helpen om beter te schrijven en daarom ontwikkel ik een cursus. Om je te helpen met de beste kennis, wil ik daarom van je weten waar jij tegenaan loopt als creatieve ondernemer. Laat je het me weten?


Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.