Skip to main content
Dat spreekt boekdelen

Hoe bouw je aan langdurig succes: 5 pareltjes uit het boek ‘Perennial Seller’

‘We didn’t get into the creative business because it was easy, and we didn’t get into it because of the certainties. In fact, most of us love this work because of the uncertainties, because that keeps it interesting. There remain many better, easier, less anxiety-producing ways to make money in this world. We didn’t get into this business for that. We got into it because we didn’t have a choice. We do what we do because there is nothing more rewarding than the artistic and creative process – even if those rewards aren’t always financial, even if they don’t accrue as quickly as we might have originally hoped.’ (Highlights van mezelf.)

Het citaat hierboven komt van pagina 224 uit het boek ‘Perennial Seller’ van Ryan Holiday. Deze marketeer en stoic schreef met dit boek zelf een perennial seller: een tijdloze klassieker die voor oneindige tijd interessant moet blijven voor zijn doelgroep: makers die werk willen maken dat de grillen van de tijd kan doorstaan. Hoewel in het boek hier en daar verwezen wordt naar tijdgevoelige onderwerpen, gelden de basisprincipes uit het boek voor klassiekers van honderd jaar geleden al. De kans is groot dat die over honderd jaar ook relevant zijn. Althans, dat is de belofte.

Natuurlijk komt de boodschap van een boek alleen aan als de ontvanger op het moment in zijn leven is gekomen dat de boodschap ontvangen kan worden. Laten we wel wezen, soms hebben we helemaal geen zin om het zoveelste boek te lezen over wat we allemaal wel niet moeten doen om een succes te worden. Soms hebben we gewoon zin om het bijltje erbij neer te gooien en te zeggen: tot hier en niet verder!

Werk hard, wees zichtbaar en weet waarvoor je het doet

In die staat was ik toen ik dit boek voor het eerst oppakte: de hoofdboodschap van het boek is ‘werk hard, wees zichtbaar en weet waarvoor je het doet’. Eigenlijk niet veel anders dan andere marketingboeken. daar had ik op dat moment geen behoefte aan. Ik was toe aan vakantie. Maar nu, begin 2021, pakte ik het boek weer op en toen kwam de boodschap wél aan.

Waarom is dit boek het lezen waard? Ten eerste: Ryan Holiday heeft een zeer prettige schrijfstijl. Toegegeven, het is duidelijk Amerikaans (activerend, enthousiast, gedreven), maar als je door het hosanna heen kan lezen, zitten er parels van wijsheid in. Dat is dan gelijk reden twee om dit boek te lezen: die parels. Ik noem er vijf, dan kan je daarna bepalen of je het nog de moeite waard vindt (waarschijnlijk is het antwoord: ja).

1. Wat heeft geluk ermee te maken?

Het laatste hoofdstuk maakt wat mij betreft het grootste onderscheid tussen dit boek en andere marketingboeken. Het gaat niet over geluk, in de zin van over the moon tevreden zijn, maar over geluk hebben, dat iets in je schoot geworpen wordt en je geen idee hebt waar het vandaan komt. Dat soort geluk. Ryan schrijft daarover:

Luck is polarizing. The successful like to pretend it does not exist. The unsuccessful or the jaded pretend that it is everything. Both explanations are wrong.

Ik vind het fijn dat hij dit aanhaalt, omdat tegenwoordig al snel het sentiment heerst dat als je niet succesvol bent, je gewoonweg niet genoeg je best hebt gedaan. Of niet de juiste mindset had. Natuurlijk, dat heeft veel impact, maar dat is niet alles. Het geluk dat ik in Nederland ben geboren, als witte vrouw in een periode waarin de vrouw na veel geworstel en geruzie aan is gekomen op het speelveld van de man (of, nouja, bijna dan), maakt nogal een verschil. Dat is geluk en dat geeft me alleen al een voorsprong op anderen (of ik het nou wil of niet).

Dat Holiday geluk aanhaalt, zegt dus veel voor mij. Het zegt dat hij met een realistische blik naar de wereld kijkt en dat, ja, je kunt je hele leven inrichten om bepaalde resultaten te behalen, maar sommige toevalligheden (of ontoevalligheden, alles is relevant, maar precies weten waarom dingen gebeuren of waarom dingen niet gebeuren zullen we nooit weten) zullen impact hebben op de uitkomst. Blijf realistisch, zegt hij ook, want als het tegenzit heeft dat dus lang niet altijd met jou te maken. Maar wees daar wel eerlijk over, want soms kan je zelf wél die impact maken, die ene stap zetten, je nek uitsteken.

2. Begin met je waarom

Als je een boek schrijft, kunst maakt of een bedrijf begint, dan is het afzien. Het is hard werken, zwoegen, keuzes maken, leuke uitstapjes links laten liggen om het werk dat voor je ligt voorrang te geven. De vraag is alleen: ga je het volhouden? Heb je wat het van je vergt? Om dat te bepalen, vraagt Ryan je te kijken naar je why.

In lijn met het boek ‘Start with why’ door Simon Sinek hamert Ryan op je ‘waarom’. Als je het doet voor het geld, moet je je misschien afvragen of je niet beter een andere hobby kan zoeken. Zeker als je een oneindig interessant werk, een perennial seller, wilt maken, want het maken van goed werk, dat kost nogal wat. Ryan haalt een citaat aan van George Orwell, auteur van 1984 en Animal Farm:

‘Writing a book is a horrible, exhausting struggle, like a long bout with some painful illness. One would never undertake such a thing if one were not driven on by some demon whom one can neither resist nor understand.’

Driven on by some demon, of zoals Ryan in de citaat bovenaan de blog schrijft: we hadden geen keus. Dáárom maakte we dit werk. Wees dus helder over je waarom, want alleen als je weet waarom je de offeringen maakt, lukt het je om je toe te leggen op je werk en is de kans dat je het weet af te maken groter.

3. Neem je tijd, neem je tijd

Waar continu op gehamerd wordt in dit boek, is dat een perennial seller maken tijd kost. Alleen al in het maakproces:

Art can’t be hurried. It must be allowed to take its course. It must be given its space – can’t be rushed or check off a to-do list on the way to something else.

Ook in het proces van het bouwen van een platform, een groep met fans die je door de jaren heen volgen, gaat om het bouwen aan relaties. Wil je een goede relatie? Dan gaat daar tijd overheen. Zet de relatie eerst en ga het dan pas hebben over de transactie, aldus Ryan.

4. Alles is marketing

Hoe denk jij over marketing? Vies? Vervelend? Nep? Iemand zei tegen me dat marketing wel erg 3D is. We leven nu in de eeuw van 5D (dûh). Dan is marketing overbodig. Alles en iedereen is één. Dat mag waar zijn, maar we moeten ook brood op de plank brengen. Het is niet zwart/wit, het is én zielsvervullend werk maken én jezelf een salaris kunnen uitbetalen. Je werk moet dan markt vergaren (market getting = marketing), met andere woorden: mensen moeten jouw werk kennen voordat ze het kunnen kopen.

Ryan is zich dermate bewust van de perceptie van marketing. Een van zijn paragrafen gaat dan ook over ‘coming to terms with commercialism’:

Nabokov, a writer’s writer if there ever was one, said it best: ‘Literature is not only fun, it is also business.’ To survive in bussiness, you must make other people (and yourself) money. You must serve customers. To believe otherwise is bad business. (Cursief accent van hem)

En hoe mensen jouw werk leren kennen? Door relaties te bouwen bijvoorbeeld, maar zelfs maken is marketing, zegt Ryan. Als je wilt dat een boek over de komende jaren goed verkoopt, dan schrijf je alvast een nieuw boek.

The best marketing you can do for your book is to start writing the next one. It is frustrating because it is depressingly, frustratingly true. More great work is the best way to market yourself. (Cursief accent van hem)

5. Je kunt je project in één zin uitleggen

Eén van de hoofdstukken gaat over positionering. Je kent het wel: de elevatorpitches of de korte zinnen waarin je uitlegt wat je doet. Ryan heeft daar ook een variant van. Hij vat het zo samen:

This is a ___ that does ___ for ___ because ___.

Hij stelt voor om dit template in te vullen op drie verschillende lengtes: in één A4, in één alinea en in één zin. Zo oefen je alvast hoe je je werk kan voorstellen aan potentiële klanten, relaties en andere mensen die je kunnen helpen in het aan de man brengen van jouw werk.

Conclusie: Perennial Seller is een must-read voor makers

Natuurlijk, je kunt andere marketingboeken lezen en dan denken dat je deze links kan laten liggen. Dat kan ook. Maar als je wilt weten hoe het maakproces, de positionering, marketing én het bouwen van een platform allemaal verweven zijn met elkaar, dan lees je dit boek. Het boek is inmiddels vier jaar oud, maar wordt continu bijgewerkt en bijgedrukt. De kans dus dat dit boek verjaart en niet meer beschikbaar is, is dus klein. Wat Ryan natuurlijk bovenal nastreefde, is zelf een Perennial Seller schrijven. Volgens mij is dat gelukt.

Zelf een perennial seller schrijven?

Ik help je! Jij schrijft, ik geef je advies hoe het beter kan. Bekijk mijn schrijfcoachingsaanbod.

Of ben je creatief ondernemer en wil je professionele teksten schrijven voor je website of blog? Bekijk mijn cursusaanbod!

Openingsfoto: Johan Mouchet op Unsplash

Foto met verfkwasten: RhondaK Native Florida Folk Artist op Unsplash

Foto jongen met pet: Brad Neathery op Unsplash

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.