Skip to main content
De juiste mindset

Het gaat er niet om wat je doet, maar hoe je het doet

De titel is een citaat van Rick Warren, uit een boek dat ik nog moet lezen. Het is trouwens een parafrase, want het oorspronkelijke citaat, gaat als volgt: ‘It’s not what you do, but how much love you put into it that matters.’ Het gaat om de liefde die je in de juiste actie stopt. Deze zin kwam in me op terwijl ik de doelen voor deze maand definieerde. Het gaat niet om de daad op zich, maar de kwaliteit (de liefde) van de daad die het verschil gaat maken. Laat me uitleggen hoe dat werkt.

 

#vanlife #fail

Een paar jaar geleden ging ik op weg naar Engeland. Ik zou samen met een vriendin in een bus gaan rondreizen. We zouden onderweg werken, kunst maken, genieten van wat het leven ons te bieden had. #vanlife Binnen drie maanden was ik weer terug. Een illusie armer, een vriendin minder. Het leek zo fantastisch, zo moeiteloos, zo vrij, maar de kwaliteit die ik hoopte te ervaren, kwam niet overeen met de werkelijkheid.

Ik heb in de jaren daarna nog regelmatig teruggedacht aan die beslissing. Het was niet nergens op gebaseerd. In tegendeel, er was een gedegen voorbereiding, maar ik had minder goed nagedacht over hoe ik de kwaliteit waarnaar ik verlangde kon verwezenlijken. Of die beslissing wel echt bijdroeg aan hoe ik me wilde voelen. Ik dacht in een oppervlakkige manier natuurlijk van wel, maar ik was te veel gefocust op het ‘wat’ en te weinig op de liefde, de kwaliteit.

 

Waar verlang je naar?

Overigens, ik ben niet de eerste (of de laatste) die zo nadenkt over doelen en de gevoelens die het behalen van deze doelen met zich mee brengt. Ik las al een aantal jaar geleden het boek ‘The Desire Map‘ van Daniëlle LaPorte. Zij vertelt in het boek hoe ze elk jaar samen met haar man de doelen voor het komende jaar opstelde. Een nieuw huis, een grotere auto, een verre reis. Dat soort dingen kwamen dan op die doelenlijst te staan. Maar als vervolgens bleek dat die dingen toch niet haalbaar waren, dan bleef een gevoel van teleurstelling hangen. Het leek een mislukt jaar, maar was dat het eigenlijk wel?

Ze realiseerde zich dat de dingen, de doelen, symbool staan voor een gevoel, waar je naar verlangt. Bijvoorbeeld: ze was op zoek naar avontuur als ze een verre reis plande. Ze wilde meer ruimte als ze een nieuw huis ambieerde. Ze wilde meer gemak als ze van a naar b ging als ze een nieuwe auto wilde.

 

Op reis in je eigen achtertuin

Je hoeft alleen niet een verre reis te maken om je avontuurlijk te voelen. Neem Greg Swan. Hij heeft een manier gevonden om zijn behoefte aan avontuur (en die van zijn familieleden) te voeden. Lees maar:

 

That’s when he tapped into his creativity and came up with the idea of socially distant day trips. Each weekend, the Swan family travels to an attraction within a 60-mile or so radius from their home (close enough to minimize the need for things like public restrooms). To amp up the anticipation, he doesn’t tell his family where they are going ahead of time; instead, during the week he doles out clues. So far the family has visited dozens of sites, from Extreme Sandbox in Hastings, Minnesota, where you can watch heavy machinery at work from the comfort (and distance) of your own vehicle to a corner of Lawshe Park, in South St. Paul, Minnesota — the first place where women in the United States voted after the ratification of the 14th Amendment.

Of neem het huis, die te klein voelt. Waarom voelt het te klein? Heb je misschien te veel spullen? Of wil je de vlinders van het nieuwe voelen, een idee hebben dat je leeft? Er is niets mis met een groter huis willen, ik bedoel, wij gaan binnenkort óók groter wonen, maar de vraag is: waarom wil je dat? Wat is de kwaliteit waarnaar je op zoek bent? En is het onvervulbaar als dat ene dat je denkt dat die kwaliteit gaat brengen, niet haalbaar blijkt?

 

Hoe je iets doet, verandert je gevoel over het ‘wat’

Naast het feit dat meerdere ‘wat’s’ kunnen leiden tot dezelfde kwaliteit, kan je ook dezelfde ‘wat’ met een andere kwaliteit doen. Daar gaat de citaat uit de kop misschien nog wel het meest over, maar ook het werk van LaPorte. Moet je altijd iets anders doen om de kwaliteit te bereiken die je zoekt? Ik denk het niet. Zeker als het werk, je marketing, je contentmarketing betreft, kan je je afvragen waarom het niet het gevoel oplevert waarnaar je op zoek bent. Je kunt het ‘wat’ veranderen om het ‘hoe’ aan te passen, maar je kan ook het ‘hoe’ aanpassen om je gevoel over het ‘wat’ te veranderen.

Laten we het concreet maken: je kunt met meer aandacht werken. Soms zit de onvrede in het continu afgeleid zijn. Of de gejaagdheid die je continu voelt, de verwachtingen die niet zijn uitgesproken, maar die je wel denkt te voelen: daarin zou je misschien kunnen onderzoeken hoe je je a. minder kan aantrekken van anderen, b. verwachtingen concreet en helder kan maken én kan bijsturen.

 

 

Andere doelen stellen

Ik volgde gisteren de focussessie van Puurst waarin we de successen van de vorige maand en de doelen van komende maand bespraken. Ik heb een ambivalente houding tegenover plannen maken, want ik heb de neiging om veel te plannen, fantastische plannen te maken en daar dan vervolgens vol voor te gaan.

Voor ongeveer drie weken en dan komt de klad erin. Ik kom altijd terug, maar altijd met een beetje een gevoel van teleurstelling. Ik heb niet gedaan waar ik voor sta, namelijk: wil je met content klanten boeien en binden, dan moet je consistent schrijven en publiceren. Dat lukt mij alleen voor mijn klanten, maar als ondernemers het zelf moeten doen en het lukt mij al niet, dan kan ik het ze toch niet aanraden?!

 

Overigens lukt het schrijven van de nieuwsbrief me prima! Elke maand ontvangen mijn abonnees inspiratie over schrijven, mindset en klanten boeien en binden. Ontvangen? Laat hier je gegevens achter.

 


And then it hit me: ik moet de kwaliteit die ik wil nastreven, centraal zetten en niet het ‘wat’. Daarom definieerde ik de kwaliteiten, de gevoelens waar ik blij van zou worden: consistent (want ja, dat blijft op nummer 1), haalbaar (en daar wil ik eens echt eerlijk over zijn, want ik wil meer halen, maar wat is haalbaar?) en ontspanning (dan ben ik het leukst en wie wil nou geen leuke Anne?!). Dus dat is nu mijn intentie voor komende maand en, kijk nou eens, we staan ook nog eens aan het begin van het jaar. Een prima moment voor goede voornemens.

Hoe kan jij werken zodat het beter past bij hoe jij je zou willen voelen?

Foto 1: Boris Smokrovic op Unsplash
Foto 2: Carolyn V op Unsplash

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.