0

Gold in, gold out: met welke teksten is jouw schatkist gevuld?

inspiratie schrijftips

Garbage in, garbage out? Nee, laten we het eens hebben over gold in, gold out. Als jij je voedt met teksten die bij je passen, je inspireren en waar jij blij van wordt, dan leer je beter schrijven. Dat heeft als voordeel dat potentiële klant je teksten met plezier lezen en dus eerder met je in contact willen komen. Ik deel ook mijn goud met je. Doe er je voordeel mee!

Ken je het gezegde ‘garbage in, garbage out’? Het wordt vooral gebruikt bij dataverwerking: als foutieve informatie wordt gebruikt om inzichten te vergaren, dan kloppen die inzichten ook niet. Als je bijvoorbeeld klantgegevens wilt gebruiken om marketingresultaten te verbeteren, moet je er eerst voor zorgen dat de gegevens kloppen. Als adressen verouderd zijn, dan komt post echt niet aan en zeggen de resultaten van je campagne vrijwel niets.

De uitdrukking garbage in, garbage out geldt ook voor vrijwel alle andere gebieden in je leven. Als je je wereldbeeld bijvoorbeeld baseert op het nieuws, dan is de kans groot dat je denkt dat we allemaal naar de verdoemenis gaan. Baseer je je wereldbeeld echter op ontmoetingen, reizen en meer genuanceerde verhalen, dan is de kans groot dat je je realiseert dat de meeste mensen deugen.

Teksten verbeteren? Kwaliteit erin, kwaliteit eruit

Maar je kunt het ook omdraaien: gold in, gold out. Dat betekent dat de kwaliteit van je inname van informatie zorgt voor kwaliteit in je output. Dat is zeker het geval als het schrijven en teksten betreft. Ik schreef hier al regelmatig blogs over, want ik kan het niet genoeg benadrukken. Maar het is zeker niet zo dat je alleen maar stukken moet lezen die hoog worden aangeschreven door anderen.

Jouw goud is namelijk niet hetzelfde als die van je buurman, concullega en vriendin. Het meest gebruikte voorbeeld door mij is nog wel dat Arnon Grunberg niet mijn meest favoriete schrijver is, terwijl een vriendin van mij hem heel graag leest. Dus ik ga altijd op zoek naar schrijvers, onderwerpen en media waar ik het meest blij van word. Dat is op basis van taalgebruik, inhoud en hoeveel tijd ik beschikbaar heb.

gold in, gold out

De Alchemist: creëer je eigen goud

Om erachter te komen waar jouw schatkisten (inderdaad, meervoud) met goud te vinden zijn en wat jij daarvan kan leren om je eigen goud te creëren (hallo, alchemist!), een aantal vragen:

  1. Waar is jouw goud te vinden? Denk aan boeken, tijdschriften, websites, nieuwsbrieven, social media posts, kranten.
  2. Wat spreekt je in eerste instantie aan? Denk niet te veel na over deze vraag, beantwoord ‘m direct vanuit je gevoel, je instinct.
  3. Pak er eens een stuk tekst bij: welke zinnen springen er nu voor je uit? Denk nog niet te veel na, welke zinnen lopen gewoon lekker?
  4. Kijk nog eens naar de tekst: welke woorden zijn lekker?
  5. Kan je deze thema’s, stijl, zinnen, zinsopbouw, woorden gebruiken voor je eigen communicatie naar klanten toe? Vind je ze lekker, maar niet voor jezelf? Ook prima natuurlijk, maar misschien kan je je vocabulaire verbreden? Speel er eens mee.

Waar vind ik mijn inspiratie?

In een eerdere blog haalde ik al een aantal categorieën, zoals nieuwsbrieven, blogs, boeken, voor inspiratie aan. Maar bij deze een aantal teksten waarvan ik heel blij werd en waarom.

  1. Je hebt de referentie waarschijnlijk al ontdekt, maar het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman vond ik heerlijk om te lezen. Zijn concrete, nuchtere stijl van schrijven, maar zeker ook zijn kijk op de wereld zijn goud waard;
  2. Zowel Austin Kleon als Tim Ferriss verwezen hiernaar: de 68 stukjes ongevraagd advies van Kevin Kelly. Deze tekst leerde me dat one-liners prima zijn en dat je tekst niet altijd in volle alinea’s geschreven hoeft te zijn om van waarde te zijn;
  3. Een nieuwsbrief waar ik me recent voor heb aangemeld is die van Tim Ferriss. De nieuwsbrief blinkt niet uit in de uitmuntende schrijfstijl, maar er zijn goede links en quotes uit te halen, zoals deze van Jim Carrey: ‘I realized that I could lose myself in a character. I could live in a character. It was a choice. And when I finished with that, I took a month to remember who I was. ‘What do I believe? What are my politics? What do I like and dislike?’ It took me a while, and I was depressed going back into my concerns and my politics. But there was a shift that had already happened. And the shift was, ‘Wait a second. If I can put Jim Carrey aside for four months, who is Jim Carrey? Who the hell is that?’ … I know now he does not really exist. He’s ideas. … Jim Carrey was an idea my parents gave me. Irish-Scottish-French was an idea I was given. Canadian was an idea that I was given. I had a hockey team and a religion and all of these things that cobble together into this kind of Frankenstein monster, this representation. It’s like an avatar. These are all the things I am. You are not an actor, or a lawyer. No one is a lawyer. There are lawyers, law is practiced, but no one is a lawyer. There is no one, in fact, there.’ — Jim Carrey(@JimCarrey). Waarom vind ik dit interessant? Omdat het ook mij aan het denken zet. Je hoeft het niet overal mee eens te zijn met wat je leest (alhoewel ik een eind mee ga in de redenatie van Jim), maar het gaat erom dat het je in beweging zet. In dit geval zet het mijn denkmachine in beweging en dat maakt deze tekst interessant;
  4. Verder lees ik dus veel boeken. Recent las ik het boek ‘The Body Keeps Score’ van de Nederlandse Amerikaan Bessel van der Kolk over trauma, wat er gebeurt in de hersenen en welke methoden gebruikt kunnen worden om trauma te verzachten. Het was een goed boek omdat de kennis niet feitelijk werd opgeschreven, maar een verhaal werd verteld waardoor je eenvoudig de train of thought kan volgen en je dus snapt wat er staat, ook al heb je geen uitgebreide kennis van hoe de hersenen werken.
  5. Nog één uit het kamp van de Correspondent: Ernst-Jan Pfauth. Ik volg hem meestal via de Podcast over Media, waar hij de link naar zijn blogpost over FIRE Wederom: interessant stof. Toegankelijk, opgedeeld in fijne opsommingen (want wie houdt daar nou niet van) en goed te volgen. Nu nog toepassen, maar dat moet ik toch zelf doen.

Wat kan jij mij aanraden? Ik word ook graag geïnspireerd door jou!

Foto 1 door: Joanna Kosinska op Unsplash

Foto 2 door: Paul Hanaoka op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.