0

Zo groei je: houd focus in je contentmarketing

focus contentmarketing

Where focus goes, energy flows.

Wat je aandacht geeft, groeit. Je weet het, en toch, en toch. Je wilt niemand teleurstellen. Zeker ook in je contentmarketing wil je eigenlijk niemand buiten sluiten. ‘Stel dat ik de volgende grote opdracht misloop?! Ja, oké, het was misschien niet mijn ideale klant of precies mijn expertise, maar als ik wil groeien, moet ik compromissen sluiten. Een opdracht is een opdracht. Toch?’ Nee, je kunt je energie maar één keer uitgeven. Dus wil je groeien? Houd focus in je contentmarketing!

Het is een kwaal van ondernemers in het algemeen en dus ook bij coaches, trainers en creatieve ondernemers: we willen alles kunnen, we ontwikkelen onszelf continu en we willen niemand teleurstellen. Daarom groeit ons aanbod en onze marketing. Je houdt, met andere woorden, geen focus in je contentmarketing, maar probeert alles te zijn voor iedereen.

Minder tijd en energie voor je ideale klant

Het probleem van het gebrek aan focus is dat je energie eigenlijk naar alles gaat. Dat betekent dat je minder tijd en energie kan besteden aan je ideale klant bijvoorbeeld of aan dat vraagstuk waar jij het liefst mee bezig bent. Dat is op zich geen probleem en het lijkt misschien zelfs een goed idee: je geeft aandacht aan alles, dus alles groeit. Alleen: je geeft zo weinig aandacht aan alles dat je groei net zo minimaal is.

Vergelijk het met het onderhouden van je persoonlijke relaties: je hebt honderd kennissen die je maar eens in de zoveel tijd spreekt. Als je je tijd evenredig wilt verdelen over die mensen, heb je maar weinig tijd om elkaar echt beter te leren kennen. Voordat je iemand goed kent, zullen er dus jaren overheen gaan en het is dan de vraag of je diegene écht goed kent, want met de tijd ontwikkelt diegene zich (net als jij).

Neem dan de relatie met je beste vrienden en vriendinnen: je kent hen door en door, je weet precies wat er speelt, waar zij warm van worden en wat ze lastig vinden. Jullie weten precies wat je aan elkaar hebt. Dat komt omdat je aandacht geeft aan de relatie. Je hebt dus focus op die relatie en daardoor groeit de vriendschap. In je bedrijf of je contentmarketing werkt het niet anders. De vraag is dus: wil je alleen maar kennissen of ook een beste vriend(in)?

Ik ben een superwoman

Kijk, ik snap het echt. Ik ben zelf ook iemand die het liefst alles kan. Je kunt je afvragen of dat niet een verdedigingsmechanisme is, ontwikkeld in mijn kinderjaren. Een superperson, die continu de controle wilt houden, want als jij het niet doet, dan valt alles in duigen. Dus ik ging vormgeven naast mijn werk als tekstschrijver, vooral omdat ik zag dat klanten daar behoefte aan hadden en ik ook een mening heb over vormgeving.

Maar de opleiding grafische vormgeving was een fout. Vooral omdat ik me naderhand realiseerde dat de kwaliteit waar ik naar op zoek was vooral in het papier zat. In het ambachtelijke werk, in het oppakken van het potlood of de pen. En in het iets voor mezelf hebben en houden. Ook realiseerde ik me: mijn zakelijke kracht zit in het schrijven. Dus kan ik het vormgeven beter aan iemand anders overlaten. Het was een uitstapje, waar ik overigens geen spijt van heb, want nu weet ik ten minste dat het niet was wat ik zocht.

Meer focus, meer groei

Nu ik weer de focus heb op schrijven en het overdragen van mijn kennis over schrijven, lukt het me ook beter om focus te houden in mijn contentmarketing. Ik heb ook meer plezier in het schrijven, zowel voor anderen als voor mezelf, en nu ik weer focus heb, zie ik ook meer groei. Hoe kan jij meer focus in je contentmarketing krijgen? Ik geef je een drie tips, zodat ook jij kan groeien als ondernemer en in je contentmarketing.

3 tips

voor meer focus

in je contentmarketing

1. Denk lange termijn

Het is iets wat een mens niet goed kan, dat lange termijn denken. We zijn er niet voor gemaakt. Het is ook onze downfall, kijk maar naar de wereld om je heen, naar het milieu. Het is gericht op nu alles willen hebben, one hit wonders, overnight success: het geeft een schijn dat korte termijn kan lonen, maar wil je een stabiele basis om te kunnen groeien, dan laat je het korte termijn voor wat het is en kies je voor de lange termijn.

Wat betekent dat? Het betekent dat je nog eens goed kijkt naar je ideale klant. Hoe ziet hij of zij eruit? Welke content wil hij of zij hebben? Op welke kanalen zijn ze te vinden en welke voorkeuren hebben ze? Kijk vervolgens naar je eigen voorkeuren, je doelstellingen en haalbaarheid. Maak op basis daarvan een plan dat je lang kunt volhouden. Binnen een jaar zal je een groei ervaren, het is misschien nog niet zo groot als je zou willen of nog niet helemaal de samenstelling van je klantengroep zoals je zou willen, maar je zult het zien ontkiemen. Succes is voor hen die volhouden.

2. Zorg voor rustmoment voor reflectie 

Groei boek je niet in de momenten dat je aan het knallen bent, maar het zit in de rustmomenten. Dat lijkt ook tegenstrijdig, maar kijk maar naar je eigen lichaam. Tijdens het trainen worden spieren niet aangemaakt, dat gebeurt pas in de rust. Of neem creativiteit: onder de douche, op het toilet, net voordat je in slaap valt, dan krijg je de meest briljante ingevingen. Zorg dus dat je op tijd een rustmoment inplant.

Hoe werkt een rustmoment in de ontwikkeling van je contentmarketing? De rust zit ‘m in het moment dat je even een stap terugneemt, je activiteiten bekijkt en nadenkt over de richting waarop je gaat. Ga je nog goed? Heb je de focus nog scherp? Is je plan nog haalbaar? Maar denk na over de successen van afgelopen tijd: welke posts deden het goed? Waar was je blij mee? Welke resultaten heb je bereikt? Als je de tijd neemt om die vragen aan jezelf te stellen, kan je weer focus in je contentmarketing aanbrengen en groeien.

3. Maak uitstapjes en fouten

Fail often, fail fast, zo zeggen de businessgoeroes. Daar ben ik het mee eens. Hoewel fouten en verkeerde inschattingen soms veel energie vergen en beschamend zijn, helpt het je om te bepalen of je nog op de goede weg zit. Het helpt dan dat je eerlijk bent naar jezelf. Houd niet vol omdat je nu eenmaal een pad bent ingeslagen. Je mag terugkomen op het kruispunt om toch de weg te vervolgen die je al liep. Het is juist sterk, want je keuze voor wat je echt wilt en voor waar jij je focus en aandacht wilt houden, zorgt voor een hernieuwde toewijding. En hernieuwde groei.

Foto 1 door Noah Buscher op Unsplash

Foto 2 door Ravi Roshan op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.