0

Een pleidooi voor ontspannen marketing

By 2 maart 2020juni 18th, 2020De juiste mindset
content marketing editor Anne

Waarom hamer ik zo op motivatie en op het leuk houden voor jezelf in mijn blogs en vlogs? Omdat ik te vaak zie (ook bij mezelf) dat ZP’ers de lat te hoog leggen en zodoende a. stress krijgen, b. niets gedaan krijgen. Beide situaties dragen absoluut niet bij aan jouw belangrijkste doelstelling als het (content)marketing betreft, namelijk: het vinden van klanten. Daarom sta ik vandaag op de zeepkist: ontspan eens en kijk wat bij je past.

Misschien is dit meer een maatschappijkritische blog dan een ‘ik help je met praktische tips’ blog, maar het moet even. Want vandaag loop ik er weer even keihard tegenaan: ik wil weer eens de perfecte blog schrijven. Die blog die klanten naar binnentrekt of in ieder geval een stortvloed aan likes veroorzaakt. Of dan ten minste het bezoek aan mijn website verhoogt. Dat is natuurlijk ook fijn als dat allemaal lukt, maar één ding is zeker: perfect bestaat niet.

De allerbeste marketing, nu en perfect

Ik zie dan ook regelmatig bij klanten en vrienden die ZP’ers zijn dat ze de lat enorm hoog leggen. Ze moeten direct het beste van het beste leveren, continu hun maximale target halen en daarnaast natuurlijk ook nog vriendelijk blijven en continu in gesprek zijn met potentiële klanten. Ze worstelen zich de dag door en zijn zeer ontevreden over hun marketinguitingen, want dat moest nog even tussendoor of is helemaal niet meer gelukt.

Het is iets wat enorm in deze maatschappij zit, die prestatiedrang. Het begint al met onze jeugd, we moeten een kennismaatschappij zijn, dus hoe hogere cijfers je haalt, hoe beter. We kijken niet meer naar wat past bij het individu, maar vormen het individu naar onze gezamenlijke, maatschappelijke maatstaven. Ik zie dat streven naar hogere cijfers terugkomen in allerlei facetten: meer omzet, meer conversie, meer likes. 

contentmarketing do what you love

Een trucje voor meer likes

Je ziet het ook terug bij allerhande trainingen en cursussen die een gouden formule aandragen, alsof er één manier is om je klant te vinden. Alsof er één manier is om een blog te schrijven. Alsof er één manier is om marketing te bedrijven. Ik geloof er niet in en ik zie het ook bij klanten: ze leren een trucje, bijvoorbeeld om meer likes binnen te harken, voeren het uit, maar ervaren geen enkele voldoening, waardoor ze het niet volhouden.

Wat volgens mij (en dat is ook mijn ervaring) beter zou werken, is als we beter nadenken over wat bij ons past. Wie ben ik als persoon, waar word ik blij van? Natuurlijk doe je het allemaal voor de klant, maar jij bepaalt wie jouw ideale klant is. Dus dan kan je kritischer gaan nadenken over welke marketing past, waar word jij blij van? Je kunt het ook zelfs door trekken naar hoeveel je eigenlijk wilt verdienen, welk omzetmodel bij je past en hoeveel uur je wilt werken.

Wil je plezier hebben of alleen maar hard zwoegen?

Voor sommige mensen is werk zeker zo leuk dat ze alle tijd van de wereld eraan zouden willen besteden en voor anderen is een maandomzet van 100.000 niet genoeg. En dat is helemaal prima, maar wees vooral wel kritisch naar wat voor jou werkt. Natuurlijk werkt het om doelstellingen te stellen, ergens naartoe te werken als je ergens wilt komen in het leven, maar wil je plezier in de weg naartoe? Of alleen maar hard zwoegen?

Daarom: ontspan en kom eens terug bij jezelf. Trek er misschien eens een dag of een week voor uit om te achterhalen wat nou eigenlijk het best bij jou, bij je bedrijf past. Wie ben jij? Wie past bij jou? Wat past bij jou? Wat is je ideale omzet en hoeveel wil je werken? Maar dus ook over (content)marketing: droom je van een eigen podcast die je een keer per week maakt? Deel je liever one-liners via social posts op Instagram? Ga je liever netwerken? 

Marketing is een feestje

Het mooie is: het kan allemaal. Zoals uit de blog over nieuwsbrieven ook bleek: iedereen heeft een andere aanpak en het kan dus ook allemaal werken. Wat in ieder geval goed werkt, is consistentie en regelmaat. Met andere woorden, elke maand een blog, of elke week een vlog, of iedere dag een one-line: het is allemaal goed. Als je het maar leuk vindt om te doen en het zodoende vol weet te houden.

Het leven is namelijk een feestje, maar je moet zelf de slingers ophangen.

Eerste foto door Emma Matthews Digital Content Production op Unsplash

Tweede foto door Jason Leung op Unsplash

Derde foto door Elena Koycheva op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Ik accepteer de Privacy Policy

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.