0

And now for something completely different – de kracht van humor

Humor is één van de sociale constructies waarmee we ons kunnen verbinden met elkaar, even een zucht van verlichting kunnen slaan en een ernstige situatie even kunnen loslaten. Humor kan je ook helpen om te verbinden met je klanten, want als iets verbroederend werkt dan is het wel een gezamenlijke lach. Dus maak die grap, schrijf die scherpe opmerking, plaats die emoji; ook als onderdeel van je contentmarketing. 

Het is niet altijd even eenvoudig om een grap goed te verwerken in contentmarketing. Het kan al snel te flauw worden of verkeerd overkomen. Net alsof je de ander niet serieus neemt of je te amicaal bent, dus het moet bij jou en je doelgroep passen. Met schuine en kwetsende grappen moet je zeker oppassen en zelf vind ik het bijvoorbeeld lastig om grappig te zijn op commando. Mijn humor komt when you least expect it.

Om toch wat luchtigheid te brengen in deze tijden van onzekerheid, daarom wat voorbeelden. Van mezelf en van anderen.

1| Gebruik gifjes

Met mijn nieuwsbrieven wil ik mensen inspireren en aanzetten om zelf contentmarketing te doen of betere (website)teksten te schrijven. Tegelijkertijd wil ik het allemaal niet te serieus maken, want er zijn al zoveel nieuwsbrieven die alleen maar serieus zijn. Dus met bewegende plaatjes geef ik net wat meer sjeu aan het geheel. Overigens zijn die niet allemaal even grappig, maar ik wil altijd wel afsluiten met net die knipoog. Zoals: 

2| Bloopers

Wat mij betreft werken bloopers altijd (nouja, bijna altijd) op de lachspieren. Je neemt natuurlijk weleens wat op, want je vlogt, als het goed is, dus verwijder dan niet meteen de opnames die misgaan. Plak ze gewoon achter elkaar en maak er een blooperreel van, zoals CoolBlue dat regelmatig doet! 

3| Humor zit ‘m in the tone of voice

Humor kan ook zitten in kleine zinnen, gebruik van woorden of hoe je de klant aanspreekt. Zelf heb ik bijvoorbeeld op mijn website verteld wat ik allemaal doe en ‘tussendoor haal ik ook nog adem’. Natuurlijk weten jullie wel dat ik nog ademhaal tussendoor... Or do I? 

In ieder geval, er zijn meerdere merken die een heerlijke hun tone-of-voice hebben. Bijvoorbeeld MailChimp, de postaap, die je een virtuele high-five kan geven als je een mailing hebt verzonden. Of de nieuwsbrief van WeTransfer die schrijft: ‘We like big files and we cannot lie (sorry).’ 

Heb jij een leuk voorbeeld van humor in teksten en contentmarketing? Deel ‘m! Dan kunnen we met z’n allen even ons hart ophalen. 

PS. ‘And now for something completely different’, een iconische zin uit een iconisch serie sketches onder de naam Monty Python. Nu te zien op Netflix, dus wil je even niets meer horen over Covid19 en gewoon loslaten en lachen, zet het op! Je kunt er ook The Life of Brian vinden (What have the Romans ever done for us?!) en The Holy Grail (Are you suggesting coconuts migrate?!).

PPS. Wist je dat lachen super gezond en super aanstekelijk is? Dus kijk even deze video en lach!

PPPS. de eerste foto is via Unsplash en is gemaakt door Thought Catalog

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nu 15% korting op de cursus websiteteksten schrijven bij aanmelding voor de nieuwsbrief.
Meld je aan!