0

De klant is koning. Maar vergeet jezelf niet!

By 25 februari 2020juni 18th, 2020Contentstrategie
klant is koning

Als je marketingteksten schrijft, zoals een blog, nieuwsbrieven of websiteteksten, kan je verzand raken in allerlei goedbedoelde adviezen en modellen. De klant is koning! Denk aan AIDA! Focus op je call-to-action! Denk je wel aan je conversie?! Alleen vraag ik aan mijn klanten: hoe zit het met jou? Het is inderdaad behulpzaam om je klant te kennen, maar hoe zorg je ervoor dat jij nog plezier houdt in je werk?

Veel ZP’ers die ik ken willen meer klanten of in ieder geval betere klanten. Daarom verdiepen ze zich in hun beoogde doelgroep. Helemaal mee eens, want uiteindelijk lever jij een oplossing voor de uitdaging van je klanten. Dus moet je snappen waar hij of zij mee zit, welke uitdagingen ze dagelijks tegenkomen, wat voor budget ze hebben, wie de beslissingen neemt, welke oplossing voor hen het beste is en waarom jullie een match zijn.

Verzanden in kanalen en typen content

So far, so good. Maar dan: hoe ga je die klanten vinden? De klant is koning leer je, dus je gaat op zoek naar alle kanalen, on- en offline, waar je je klanten kan vinden. Je schrijft ze op: e-mail, LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube. Misschien ontvangen ze graag post, dus ook maar een DM? Netwerkbijeenkomsten? Conferenties? En, hoe zit het met mijn website? Zoekmachineoptimalisatie, adverteren via Google?

En dan de vormen van content: vlogs, blogs, whitepapers, customer casevideo’s, geschreven klantcases, quizes, challenges, livestreams, e-mails. Die moeten dan vervolgens AIDA zijn, dus de aandacht van de klant grijpen, het moet interessant zijn, verlangen creëren en mensen aanzetten tot actie. Of gooi elk ander model om je content naar een hoger niveau te tillen er tegenaan en je bent de ster. En de klant is nog steeds de koning.

Maar de klant is toch koning?

Alleen, de meeste ZP’ers die marketing erbij doen, hebben marketing niet als corebusiness. Hun corebusiness is fotografie, vormgeving, lifecoaching, leiderschapsadvies, IT-dienstverlening. Marketing zit dus niet in hun DNA en als ze kijken naar alle mogelijkheden die beschikbaar zijn, verzanden de meeste van hen in: ik weet niet waar ik moet beginnen, dus doe ik maar liever niets. 

Natuurlijk is de klant koning en is het vinden van jouw klant op het kanaal van zijn voorkeur met alle soorten content volgens het meest actuele model de meest optimale optie. Ik denk alleen: op het moment dat marketing een energielek wordt voor de ZP’er, dan gaat het sowieso niet goedkomen. Ik zie dat ook gebeuren: ze vallen stil, terwijl ze zoveel moois te vertellen hebben. Daarom geef ik je als tip mee: gooi alles ruis overboord en begin opnieuw.

Find your sweetspot

Mijn opdracht aan jou: vind de sweetspot. Op welke kanalen is jouw klant te vinden en van welke kanalen word jij blij? Van welk type content gaat jouw klant van aan en welk type wil jij maken? Welke inhoudelijke onderwerpen zijn interessant voor jouw klant en welk onderwerp wil jij het liefst vandaag al behandelen? Denk na: vind ik zichtbaarheid belangrijk of ga ik liever het gesprek aan? 

Uiteraard kan je, na de eerste voorzichtige stappen gezet te hebben, doorgroeien. Ik zou er dan voor kiezen om eerst meer onderwerpen te behandelen. Of zichtbaarheid én interactie op te zoeken. Pas daarna te gaan kijken naar andere typen content of kanalen. Als laatst, als je er lekker in zit en al meerdere stukken content gecreëerd hebt, kan je gaan nadenken naar het volgende niveau (lees: modellen en theorieën toepassen).

Je vraagt je misschien af: waar zit hier de strategie? Hoe zorg ik dat ik nog steeds weet waarover ik kan bloggen of vloggen over zoveel weken? Natuurlijk begint alles met in kaart brengen met wie jouw klant is en wat zijn uitdagingen zijn. Je moet weten waar hij of zij te vinden is en welke typen content hij of zij tof vindt. Het is zeker zo dat de klant koning is. Maar maak jezelf koningin. Alleen dan blijft het leuk. 

Ik bied ZP’ers een contentmarketing strippenkaart aan: we gaan aan de slag met bloggen, nieuwsbrieven of social media posts om jezelf neer te zetten en zichtbaar te maken voor je klanten. Voor 650,- euro ex btw krijg je 10 uur begeleiding. Wil je eerst even praten over jouw uitdagingen? Dat kan uiteraard. Neem contact op!

Foto door Ashton Mullins op Unsplash

Foto 2 door Amber Faust op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.