0

Bloggen? Het begint altijd met een helder geformuleerd doel

By 30 maart 2020juli 3rd, 2020Bloggen, Contentstrategie
Bloggen met een doel

Bloggen is niet meer dan een middel om een hoger doel te bereiken. Welk doel wil jij realiseren? Wil je bijvoorbeeld meer contact met je klanten, betere zoekmachineresultaten van je website of bekend worden als thoughtleader in jouw vakgebied? Het kan allemaal en sluit elkaar zeker niet uit. Maar het heeft wel impact op je blog!

Natuurlijk heb ik tot nu toe vooral gepredikt over ‘af is beter dan perfect’. En die staat nog steeds. Maar dat betekent niet dat je zomaar alle onderbouwing – visie, missie, strategie – overboord moet gooien. Wat je daadwerkelijk wilt bereiken met jouw bedrijf, heeft zeker impact op de blogs, maar ook het hoe heeft impact. Hoe ga je die doelstelling behalen? En welke rol speelt bloggen daarin? 

Bloggen: welk doel heb jij?

Bloggen is dus een middel om dat doel te bereiken. Er zijn verschillende momenten wanneer bloggen een goed idee is: 

  • Je wilt beter gevonden worden via Google: als je beter gevonden wilt worden via Google, dan is het belangrijk dat je website niet statisch is. Met andere woorden: dat er met enige regelmaat nieuwe content verschijnt op je website. Het liefst zijn deze teksten niet te kort (minimaal ongeveer 300 tot 500 woorden), zijn ze voorzien van een keyword (waar de blog op gevonden moet worden), voeg je afbeeldingen met alt-tekst (beschrijving van je foto) toe, en voorzie je ze van interne en externe links.
  • Je wilt bekend worden als thoughtleader in de markt: bloggen is een uitermate goede manier om je visie duidelijk te communiceren naar potentiële en bestaande klanten. Je kunt je visie geven op actuele ontwikkelingen, maar zelfs het delen van jouw kennis (zoals ik in deze blog bijvoorbeeld doe) is al genoeg om jezelf als thoughtleader neer te zetten. Het laat namelijk zien wat je kunt en waar jouw expertise ligt. 

Side note: je kunt hiervoor ook vlogs (leer het bij de Vlogclub!) inzetten, maar aangezien Google een vlog minder goed kan indexeren, word je website door alleen vlogs te gebruiken minder goed gevonden. Vlogs en video’s werken daarentegen erg goed op social media, dus een fijne mix is top. 

  • Je wilt contact houden met je klant of in ieder geval anderen aanzetten tot nadenken: blogs werken als katalysator van gesprekken, zeker als je vragen stelt in je blog of een prikkelende stelling poneert. Moedig je lezers dan altijd aan om te reageren en zorg dat je daar dan weer op reageert, al is het maar met een bedankje. 
  • Je wilt nieuwe klanten binnenhalen en/of bestaande klanten binnenhouden: uiteindelijk zijn de bovenste drie doelen natuurlijk weer het middel om het doel der doelen te behalen, namelijk het overtuigen van nieuwe klanten van of bestaande klanten te herinneren aan jouw toegevoegde waarde. Maar dit doel kan vaak zo vaag en ongrijpbaar lijken tot je het opdeelt in subdoelen. Het is namelijk zo dat een klant meerdere malen met jou in aanraking moet komen (persoonlijk of via het interwebs) om overtuigd te raken en de drempel om met jou in zee te gaan over te stappen.

Het ene doel sluit het andere niet uit 

Het is zeker niet zo dat je één doel stelt, je andere blogs moet schrijven of andere vormen van contentmarketing moet bedrijven om de rest van de doelen te behalen. Als je bekend wilt worden al thoughtleader door te bloggen, dan werk je tegelijkertijd aan je zoekmachineoptimalisatie. Maar als je bijvoorbeeld vooral wilt aansturen op interactie, zal je misschien andere blogs schrijven dan als je alleen je zoekmachineresultaten wilt verbeteren.

Als je bijvoorbeeld je zoekmachineresultaten wilt verbeteren, dan schrijf je content waar anderen (via Google) naar op zoek zijn. Je richt je op specifieke zoekwoorden en laat die terugkomen in je blog. Je zorgt daarvoor dat mensen op je website komen, zodat ze 

  1. Zien dat jij weet waarover je schrijft;
  2. Doorklikken naar diensten en producten die jij aanbiedt.

Het gaat dan vooral om van dienst te zijn, niet zozeer het prikkelen door middel van een gewaagde stelling.

Als je daarentegen vooral interactie zoekt met je klant, dan stel je vragen of poneer je stellingen waarover klanten gaan nadenken waardoor ze denken: ik moet nu reageren. Dat hoeft niet altijd op je website, je kunt prima de blog alleen versturen via e-mail. Je communiceert dan veel persoonlijker, waardoor klanten sneller geneigd zijn om te reageren. Je werkt dan wel aan je thoughtleadership, maar niet zozeer aan je zoekmachineresultaten.

Bloggen is een werkwoord

Overigens: met één of een paar blogs ga je je doelstellingen niet behalen, zeker niet het doel der doelen. Na één date stapt de klant nog niet in het huwelijksbootje. Zorg daarom dat je een behapbaar schema opstelt om bloggen vol te kunnen houden. Pas na een tiental bloggen weet je:

  1. Of bloggen iets is voor je: de eerste keren is bloggen vooral een opgave, waarschijnlijk, omdat schrijven niet je core business is. Maar als je een paar keer oefent (nee, niet twee keer, doe maar tien keer), weet je beter wat bij jou past en of dit het is;
  2. Of bloggen heeft bijgedragen aan je doel: wees daarbij kritisch, het is vaak niet één-op-één door te vertalen. Soms komt iemand via Google op je website om je daarna op te zoeken op LinkedIn en je op een volgend netwerkevenement aan te spreken. Dan heeft de blog het zaadje geplant, maar lijkt het alsof je netwerkevenement alleen heeft gezorgd voor de conversie.

Dus met andere woorden: bloggen is een werkwoord. Je moet aan de slag en het volhouden om gestelde doelen te behalen. Het lijkt misschien alsof anderen direct succes hebben met hun blog, Instagram of nieuwsbrief, maar dat is meestal schijn. Het meeste van de ijsberg zit nu eenmaal onder water.

Ik help je!

Ben jij begonnen met bloggen, maar zit je vast en weet je niet hoe verder?
Heb je veel te vertellen, maar weet je niet waar je moet beginnen?
Heb je een blog, maar weet je niet hoe je de doelstellingen moet behalen?

Voor jullie hebben ik een supermooi aanbod:

 

Foto 1 van Jamie Street op Unsplash

Foto 2 van Arnel Hasanovic on Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.