Skip to main content
Je bedrijf laten floreren

Anticyclische marketing: waarom er geen beter moment is dan nu

Door 8 oktober 2021No Comments
anticyclische marketing

Je hebt het druk met je bedrijf. Klanten weten je te vinden en je uren zijn gevuld. Waarom zou je dan in hemelsnaam aan marketing doen? Dus je werkt en je werkt tot het werk is gedaan en het wat stiller wordt. Dan ga je weer bloggen en je social media bijhouden, zodat mensen je weer weten te vinden. En zo gaat de cyclus door, het hoort bij ondernemerschap. Toch? Dat hoeft niet! Maak kennis met anticyclische marketing.

Voordat ik vertel waarom anticyclische marketing je helpt om minder ups en downs te hebben met je bedrijf, eerst een woord over marketing. Ik krijg namelijk regelmatig een vieze blik toegeworpen als ik het daarover heb. ‘Als je over marketing praat, haak ik af’, zei iemand. En ik snap het wel, want dit vakgebied lijkt verpest door manipulerende tactieken om met clickbait waardeloze producten aan te smeren.

Market getting is marketing

Toch wil ik een lans breken voor het woord en de praktijk van marketing, omdat ik graag het beestje bij de naam noem. Alles is namelijk marketing. Let me explain: marketing als woord is ontstaan door de samenvoeging van twee woorden, namelijk market en getting. Markt is in dit geval een synoniem voor klant. En betekent dus eigenlijk dat je als creatieve ondernemer klanten krijgt. En je bedrijf staat of valt met klanten. Je komt er niet onderuit.

Ja, zegt iemand dan, ik spreek liever over cliënten en samenwerkingen. Maar hoe je het ook noemt, het gaat over het verzamelen van mensen die betalen voor je diensten. Market getting. Dus alles wat je doet, al vertel je je buurman over je bedrijf, al lever je kneitergoed werk, al deel je op Instagram over je toffe project: je doet aan marketing. Dus laten we het dan ook hebben over marketing.

Ook de beoefening is lastig

Maar niet alleen op je gemak zijn met het feit dat je altijd marketing doet is lastig, ook het beoefenen van marketing is vaak moeizaam. Het liefst doe je waarschijnlijk het werk voor klanten. Daarom ben je ondernemer geworden, om klanten te helpen. Of om vrij werk te maken dat klanten kunnen kopen. Marketing is, net als administratie, een bijzaak. Belangrijk, maar niet prioriteit één op je to-dolijst.

Zo kan het dan ook gebeuren dat we vaak cyclische marketing beoefenen. We beginnen met ons bedrijf en hebben dan weinig klanten. Dus gaan we de boer op met onze diensten en producten. We netwerken, we maken een social media-account aan en beginnen enthousiast met het delen van onze kennis. En, hoera, klanten weten ons te vinden en ons bedrijf gaat lopen.

Je hebt ineens weer zeeën van tijd

We werken en werken, door het goede werk dat we leveren, praat onze klant met anderen, die op hun beurt ons weer weten te vinden. De uren vullen zich en we werken en werken. Maar opeens neemt het aantal opdrachten af. Je belt een klant en die vertelt dat het nu financieel niet uitkomt. Een ander project wordt uitgesteld, misschien wel door een pandemie. Je hebt weer zeeën van tijd. Een perfect moment om weer te gaan bloggen.

En zo bedrijven de meeste ondernemers hun marketing. Ze volgen de cyclus die hoort bij ondernemerschap. Je hoort overal over die ups en downs, dus het zal er wel bijhoren. En hoewel verandering de enige constante is in het leven, kan je minder diepe dalen realiseren als je ook aan je marketing werkt als je genoeg klanten hebt en genoeg verdient om elke maand rond te komen. Met andere woorden: als je anticyclische marketing bedrijft.

Altijd zichtbaar zijn op social media

Anticyclisch betekent dus dat je niet volgens de cyclus van je bedrijf marketing bedrijft, maar eigenlijk altijd actief aan je marketing werkt. Dat betekent dus dat je ook als je druk bent zichtbaar bent op social media. Dat betekent dat je consistent blogt om de vindbaarheid van je website te vergroten. Dat je altijd mensen vertelt over je bedrijf en waarom ze bij jou moeten zijn.

Ik snap best dat het lastig is. Op een gegeven moment zijn de uren in de week op en je wilt ook niet je weekend opofferen om nog een blog te schrijven. Mag ik ook even ontspannen?! En waarom zou je niet de cyclus van je bedrijf volgen? Natuurlijk, het staat je vrij om wel de ups en downs te volgen. Maar als je behoefte hebt aan een meer stabiele basis als het je inkomen betreft, dan maak je tijd vrij voor je marketing, ook als je het druk hebt.

Afspraken met jezelf eren

Als anticyclische marketing ergens over gaat, dan gaat het over afspraken met jezelf eren. Dat je een paar uur per week vrij neemt om aan je bedrijf en niet alleen in je bedrijf te werken. Dat, als een klant alleen deze week kan op de dag dat jij marketing ging doen, je die afspraak toch naar een ander moment verschuift. Dat je je marketing net zo belangrijk gaat vinden als de rest van je werk.

Ben je ook klaar met de ups en de downs? Word zichtbaar, vindbaar en benaderbaar met social posts, blogs en call-to-actions. Doe aan anticyclische marketing.

Wil je meer tips zoals deze? Of weten hoe je betere content schrijft? Meld je aan voor de nieuwsbrief!


Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.