0

Angst loslaten? Dat doe je door te schrijven

morning pages, angst loslaten

Stel, je wilt bloggen, maar je wordt tegengehouden door gedachten als ‘als ik nu iets niet goed opschrijf, dan pakken ze me later daarop’. Of ‘schrijf ik wel goed genoeg?’ Hoe ga je met die angst om en hoe kan je het loslaten, zodat je toch zichtbaar kan zijn met jouw verhaal? Het klinkt misschien paradoxaal, maar schrijven is één van de beste manieren om angst te voelen, te omarmen én los te laten. Het is vooral ook lekker toegankelijk: je kunt er nu mee aan de slag.

Het allereerste punt van aandacht als het gaat om angst, is dat het allemaal voorbijgaat. Elk gevoel, elke gedachte, ieder moment: this too shall pass. Dat is als een soort carpe diem, pluk de mooie momenten. Maar ook een soort herinnering: de slechte momenten, die gaan voorbij. Ze horen er alleen wel bij. Het leven is een aaneenschakeling van mooie en minder mooie momenten, ook als het om schrijven of werk in het algemeen gaat.

Morgen is het beter

Dat geldt ook voor mij en ook voor mij als schrijver: sommige dagen gaan superlekker, binnen no-time staat er een lekker lopend verhaal op papier. Andere dagen ben ik aan het worstelen en wil eigenlijk niets zoals ik het van tevoren had gedacht. Inmiddels laat ik mijn klanten weten dat het dan morgen komt, want na een nacht goed slapen schrijf ik beter, ben ik onderbewust al bezig geweest met de teksten en staat het binnen een uur op papier.

Soms lijkt angst alleen aan te houden en is loslaten lastig, zeker in deze COVID-19-tijden. Ik had er zelf erg last van vorige week. Alles stond me tegen, ik weet niet waarom. Ik wist even niet meer hoe ik mezelf vooruit moest duwen. Bij anderen zag ik het ook, sommigen kregen er wat eerder last van dan anderen, maar wat ik iedereen op het hart druk: omarm die angst. Het is oké om angst te voelen, want het zijn ook spannende tijden.

Angst voelen en loslaten

Sommige mensen willen er dan het liefst dwars doorheen, op naar de positiviteit, want deze crisis is vooral een kans. Kans om jezelf meer te profileren, kans om van betekenis te zijn, kans om te werken aan je bedrijf, want je hebt tijd zat. Toch? Misschien, maar dat betekent niet dat je NU moetwant soms lukt het gewoon even niet. Soms zit het gewoon even allemaal tegen. Alsof een zware last op je schouders is gelegd en je niet weet hoe je ervan af moet komen. 

Voor mij, en velen met mij, geldt: schrijven is het antwoord. Ik schrijf daarom elke ochtend mijn morning pages, een beoefening die voortkomt uit het boek: the Artist Way van Julia Cameron. Zij formuleert het als: ‘[…] drie pagina’s vol met een handgeschreven stroom aan gedachten.’ Je kunt het omschrijven als een braindump, een brain drain, met andere woorden: alles wat er in je opkomt, schrijf je op.

angst loslaten schrijven morning pages

Bang zijn en dat opschrijven

De teksten zijn soms een simpele opsomming van alles wat je moet doen die dag. Je kunt deze tijd ook supergoed gebruiken om je angsten eens onder ogen te zien om ze te kunnen loslaten. Begin de dag met waar je bang voor bent. Ga steeds een laagje dieper, maar dwing jezelf niet het putje in. Als je alleen al opschrijft ‘vandaag ben ik bang om Corona op te lopen, omdat ik gisteren in de supermarkt te dicht op anderen stond’, dan is dat helemaal prima.

Aan deze vorm van schrijven worden geen regels gesteld, het enige dat je doet, is blijven schrijven. Je zet je innerlijke redacteur uit, taalfouten mogen, drie pagina’s vol gezeur, je ergste angsten en roddels: het mag allemaal. Dat is alleen al een enorme opluchting. Tegelijkertijd levert het inzichten op die anders misschien niet naar boven waren gekomen. Dat zegt psychiater Bessel van der Kolk ook in zijn boek: ‘The body keeps score.’  

Boze brieven schrijven

‘Er zijn meerdere manieren om je innerlijke wereld van gevoelens te betreden. Eén van de effectiefste manieren is door te schrijven. Velen van ons hebben onze harten gelucht in boze, betichtende, klagende of droevige brieven nadat mensen ons hebben verraden of verlaten. Hierdoor voelden we ons beter, ook als we de brieven nooit verstuurden. Als je voor jezelf schrijft, hoef je je niet druk te maken over het oordeel van de ander. Je luistert gewoon naar je eigen gedachten en laat de flow komen. Later, als je de gedachten naleest, ontdek je vaak opvallende waarheden’, aldus Van der Kolk (pagina 238).

Hoewel morning pages oppervlakkiger zijn dan het type schrijven waar Van der Kolk naar verwijst, is het de eerste stap om onze angsten onder ogen te komen. Als je dus aanloopt tegen angsten, om jezelf te laten zien zoals je bent, om de straat op te gaan, om te bloggen en je mening te geven. Dan is het dus zinvol om toch een pen te pakken en te gaan schrijven. Al begin je maar met ‘ik weet niet waarom ik doe, maar hier ben ik bang voor…’

Morning pages: 5 praktische tips

Hoe begin je concreet met de morning pages om je angst te kunnen loslaten? En welke spelregels zijn er? Het mooie van de morning pages is dat het eigenlijk weinig van je vraagt. Het enige is dat je begint met een pen en velletje papier. Het mag ook een journal zijn, maar maak het niet te fancy, want het liefst wil je zo snel mogelijk en dus zo rommelig mogelijk kunnen schrijven. Houd verder het volgende in gedachten: 

  • Zet een timer voor zo lang als je wilt schrijven, maar liefst niet te kort. Of stel een aantal pagina’s vast, schrijf er dan minstens drie vol (en dan niet in zo’n miniboekje schrijven). Flow heeft wat tijd nodig om aan te gaan;
  • Er is geen goed of fout, dus je kan het niet goed of fout doen;
  • Alleen is doorkrassen en teruglezen als je schrijft niet handig, want het haalt je uit de flow. Dus ook al maak je taalfouten of weet je niet meer wat je wilt schrijven, ga gewoon door (al is het dus ‘ik weet niet meer wat ik wilde schrijven’);
  • Het is überhaupt niet noodzakelijk om het terug te lezen. Julia Cameron schrijft dat teruglezen onnodig en zelfs onwenselijk is, aangezien je je zorgen juist van je af schrijft en het dus niet handig is als je ze later weer in je opneemt door ze te lezen;
  • Wil je zeker weten dat je je teksten niet teruggaat lezen? Verbrand ze dan. Maak er een mooi ritueel van: ‘Deze zorgen gaan me vanaf heden niet meer lastigvallen.’

Ben je uitgeschreven, heb je je angst kunnen loslaten en ben je klaar om de wereld te bestormen met jouw blogs? Maar heb je nog hulp nodig om die stap daadwerkelijk te zetten?Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek! 

Foto 1 door Aaron Burden op Unsplash

Foto 2 door Calum MacAulay op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nu 15% korting op de cursus websiteteksten schrijven bij aanmelding voor de nieuwsbrief.
Meld je aan!