0

5 vragen om jezelf te stellen als schrijven even niet lukt

als het even niet lukt

Ik hoef jou niet te vertellen dat het leven vol ups en downs zit. Daarom vraag ik je om aardig voor jezelf te zijn als het even niet lukt: het bloggen, het schrijven van je websiteteksten of het samenstellen van je volgende nieuwsbrief. Als het even kan, laat het liggen tot morgen. En als het niet kan, bijvoorbeeld omdat de nieuwsbrief er eigenlijk gisteren al uit had gemoeten, herinner: af is beter dan perfect.

Laten we vooropstellen dat iedere creatieve ondernemer en coach die ik tegenkom, vol zit met kennis en ervaring. Het is soms alleen lastig om die kennis en ervaring eruit te krijgen. Natuurlijk: in gesprek en tijdens het daadwerkelijke werk is er geen houden aan: ze willen klanten helpen en zetten daarvoor alles wat ze weten naar eer en geweten in. Alleen als het marketingteksten betreft, is het soms lastig om de juiste woorden te vinden.

Soms worstel je jezelf door de eerste zin

Wat ik mijn klanten altijd mee geef: je bent geen tekstschrijver, dus zit jezelf niet zo op de kop. Soms gaat het goed, staat een tekst binnen no-time op papier, maar soms gaat het gewoon even niet, worstel je je door de eerste zin en ben je geneigd om dan maar helemaal op te geven. Met veel moeite komt een blog op papier, maar voelt niet goed, de woorden passen niet, de volgorde klopt niet.

Mijn advies is: laat de tekst even rusten. Leg het even een nacht weg, of zelfs een week en kijk er dan weer na. Je hebt het laadje nog niet gesloten en je bent onbewust bezig hoe je het beter op papier kan krijgen. Zelfs al denk je er helemaal niet mee bezig te zijn geweest, je zult zien dat na een moment van rust (voor de tekst én voor jou) je boodschap helderder is en woorden makkelijker kunnen stromen.

Vragen om jezelf te stellen bij ontevredenheid

Werkt een moment van rust niet? Of ligt het niet aan woordkeus, maar meer aan een algemeen gevoel van ontevredenheid? Laat dan je innerlijke redacteur dan even schieten op de tekst en stel jezelf de vragen:

  • Wie is mijn lezer (a.k.a. ideale klant) en wat is de hoofdboodschap die ik mee wil geven aan mijn lezer? Als je dat nog niet helder hebt of als dat nog niet naar voren komt in de tekst, begin hier dan mee. Maak het concreet en zo klein mogelijk. Zo maak je het eenvoudiger om je in te leven in de lezer en aan te sluiten op zijn belevingswereld.
  • Waarom val ik de lezer hiermee lastig? Op basis van de voorgaande vraag kan je per alinea en zelfs op zinsniveau deze vraag stellen. Waarom moet mijn lezer dit weten? Wat is de urgentie? Wat is de noodzaak? Wat gebeurt er als de lezer dit niet weet?
  • Hoort dit bij de kern van het verhaal? In je tekst houd je je alleen bezig met de hoofdboodschap zoals besproken bij de eerste bulletpoint. Vraag je dan bij elke alinea en zin af: hoort dit bij die kern? Zo niet, schrappen maar!
  • Klopt de volgorde wel? Soms begin je in het midden van een verhaal, wat stilistisch gezien prima kan, maar vaak is het voor de lezer volstrekt onduidelijk hoe het verhaal is opgebouwd. Dus denk goed na over de logica van je verhaal: staat het op de goede volgorde?
  • Is dit begrijpelijk voor mijn lezer? De voorgaande vraag is ook sterk verbonden met deze vraag: snapt mijn lezer wat hier staat? Aangezien je in de eerste vraag hebt bepaald wie die lezer is, kan je ook bepalen of de lezer zal snappen wat er staat. Je zal in het uitleggen van wat je bedoelt niet zo snel te ver doorschieten, aangezien lezers sneller afhaken als iets niet wordt uitgelegd dan als het wel wordt uitgelegd.

Herschrijf op basis van de antwoorden de tekst. Wees daarbij rigoureus. Als je de tekst helemaal opnieuw moet schrijven, dan is het maar zo. Kill your darlings, dat is beter dan blijven worstelen in het drijfzand dat je voor jezelf hebt gecreëerd.

Wat als ik echt geen tijd meer heb?

Heb je geen moment om het weg te leggen omdat je al strak tegen de deadline aan zit? Bedenk dan: af is velenmaler beter dan perfect. Je kan maar beter iets op papier hebben staan dan niet zichtbaar zijn. Stel jezelf dan in ieder geval de vraag: wie is mijn lezer? Waarom val ik haar hiermee lastig? En zal ze begrijpen wat hier staat? Ga dan veranderen op zinsniveau.

De volgende keer kan je weer opnieuw beginnen met schrijven. Begin alleen wat eerder, al is het maar een dag of twee. Zo weet je zeker dat als je weer vast komt te zitten, je nog even tijd hebt om het weg te leggen of jezelf de kritische vragen te stellen. Maar knoop alsjeblieft in je oren: het lukt misschien niet altijd, maar je kunt het zeker. Het is tijd om wat vriendelijker te zijn voor jezelf én toch te doen.

Wil je aan de slag, maar weet je niet hoe? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Neem contact op

Foto 1 door Hayes Potter op Unsplash

Foto 2 door Matthew Brodeur op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.