0

5 tips om je website te vullen met de beste content

By 6 april 2020juni 18th, 2020Schrijftips
website content

Als ZZP’er of ondernemer heb je een website omdat je online gevonden wilt worden. Maar stel, je content converteert niet of de teksten lijken je niet te vertegenwoordigen, wat doe je dan? Ik geef je vijf tips hoe je je website met nog betere en persoonlijkere content kan vullen, zodat jij de klanten binnenhaalt waar jij het liefst voor werkt. Zullen we aan de slag gaan?

Het succes van je website hangt af van allerlei verschillende factoren, namelijk hoe goed je gevonden wordt op Google, je aanwezigheid op sociale media en hoeveel contact jij zoekt met potentiële klanten. Maar als ze dan eenmaal op je website zitten, dan is het fijn als ze ook direct datgene kunnen vinden waarvoor ze komen. Daarom geef ik je vijf tips om je websiteteksten te verbeteren.

1 – Zorg dat je de juiste doelgroep aanspreekt met je content

Wie wil je aanspreken met de content en specifiek met je website? Maak het zo specifiek mogelijk, zodat de lezers en potentiële klanten zich direct herkennen in de tekst. Denk bijvoorbeeld aan specifieke branches waarin klanten werken, bijvoorbeeld: bedrijven die software bieden voor het frontoffice. Of denk aan consumenten met een specifieke hobby of persoonlijk streven. Bijvoorbeeld: vrouwen zonder kinderen tussen de 40 en 50 die een gezonde leefstijl willen ontwikkelen. Ja, zo specifiek mag het, want dat betekent dat klanten veel sneller herkenning zullen vinden in de teksten die je schrijft.

Mijn dienstverlening is bijvoorbeeld gericht op vrouwelijke ZP’ers met een creatieve dienst en coachpraktijk. Dus denk aan fotografen, filmmakers, illustratoren, vormgevers en personal of werk gerelateerde coaches. Beide groepen hebben een specifieke wens om op te vallen met hun persoonlijke stijl in de grote zee van concullega’s. Daarom zijn mijn blogs bijvoorbeeld veelal gericht op het doen van persoonlijke marketing en het vinden van je eigen stem daarin.

2 – Zorg dat je weet welk doel je website heeft

Je kunt verschillende doelen hebben met je website. Welk doel je nastreeft, is belangrijk om vooraf te bepalen, want het heeft invloed op welke content je aanbiedt op je website. Het opperdoel is natuurlijk: het binnenhalen van klanten. Maar hoe je daar komt, daarvoor kun je verschillende subdoelen definiëren, zoals:

  • Virtueel visitekaartje;
  • Beter vindbaar zijn via Google;
  • Potentiële klanten overtuigen van jouw diensten met bewijs;
  • Leaads verzamelen voor de nieuwsbrief, zodat je klanten via de e-mail kan bereiken en via dat kanaal kan converteren;
  • Leads verzamelen voor je webinars, zodat je klanten via de webinars kan informeren over je (betaalde) diensten;
  • Potentiële klanten overtuigen om ze direct op je website te converteren.

3 – Zorg dat je direct tot de kern komt

Soms is het heel lastig om te beginnen met schrijven, dus als er dan daadwerkelijk wat op papier staat, is het voor velen vaak goed genoeg en wordt het direct online gezet. Het probleem daarvan is echter dat de eerste zinnen waarschijnlijk voor jou een soort aanloopje zijn om tot de kern te komen. De uitdagingen waar jouw potentiële klanten mee zitten, komen dan pas onderaan, terwijl dat het punt van herkenning zal zijn voor klanten.

Kom daarom direct tot de kern: beschrijf eerst met welke uitdagingen de klant kan zitten of naar welke resultaten de klant op zoek is, beschrijf dan hoe jij ze kan helpen en pas daarna stel je jezelf voor. Jij staat namelijk niet centraal voor je klant, ze wil graag geholpen worden met haar uitdaging. Daarom is ze op zoek gegaan naar een oplossing. Eerst moet ze het idee hebben dat ze begrepen wordt, pas dan kom jij in beeld.

website teksten

4 – Maak het actiegericht

Bij punt drie hebben we bepaald dat een doel voor je website invloed heeft op je content. Als je je content voor je website actiegericht maakt, wordt het eenvoudiger om je doelen te behalen. Als je je website bijvoorbeeld gebruikt als virtueel visitekaartje, dan kan je de teksten vrij basaal houden en is een call-to-action (de roep tot actie) niet meer dan: neem snel contact op! 

Als je je website inzet om je nieuwsbrieflijst te vullen, dan richt je een landingspagina in of maak je een balk voor het verzamelen van je nieuwsbriefleads. Wil je mensen goed kunnen overtuigen om zich in te schrijven, beloof ze een cadeau, zoals een uitprintbare illustratie of whitepaper. Wil je bezoekers overtuigen van inschrijving voor een webinar? Geef bewijs, zoals reviews van eerdere deelnemers, en schrijf blogs over het onderwerp. Bij elk type content geef je ze de mogelijkheid om zich aan te melden voor het evenement.

5 – Maak van je content voor je website een feestje

Zoals ik al schreef, ik help vooral vrouwelijke ZZP’ers met een creatieve dienst of een coachpraktijk. Deze ondernemers onderscheiden zich van nature door hun persoonlijke stijl en diensten. Soms is het alleen lastig om dit door te vertalen naar de teksten, omdat ze het idee hebben dat het zakelijk moet zijn en daarmee het idee hebben dat ze alleen maar saaie teksten kunnen schrijven. 

Ik zal je uit de droom helpen: teksten hoeven helemaal niet saai. Je wilt namelijk teksten waar jouw potentiële klant zich tot aangesproken voelt. Wil je vooral saaie klanten? Dan schrijf je saaie teksten! Wil je klanten die wel van een beetje gekkigheid houden? Dan breng je een beetje gekkigheid in je teksten. Overigens is het natuurlijk wel goed om de vier voorgaande punten in gedachten te houden, maar binnen die kaders ontstaat veel vrijheid om je teksten zo persoonlijk te maken als je zelf wilt!

Wil je meer en vooral persoonlijkere tips?

Ik bied een adviesgesprek aan voor slechts 20 euro ex btw. Daarvoor bekijk ik je teksten en geef ik je in 45 minuten advies. Vul het formulier in om je aan te melden of lees verder voor meer informatie!

Foto 1 door Danielle MacInnes op Unsplash

Foto 2 door Peter Fogden op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.