0

5 redenen waarom het slim is om een klantcase te maken

By 3 februari 2020Klantcase
Klantcase marketing

Tevreden klanten zijn je beste ambassadeurs. Ze zijn extreem goed in mond-tot-mondreclame: ze vertellen aan wie het maar wil horen dat ze jou moeten hebben voor jouw expertise. Maar dat betekent ook dat ze dat verhaal kunnen vertellen aan een breder publiek, namelijk aan al jouw potentiële klanten, bijvoorbeeld via je website. Dat is de belangrijke reden waarom je een klantcase zou moeten inzetten voor je marketing, maar er zijn nog vijf goede redenen!

Veel bedrijven en ZZP’ers vinden het spannend om klantcases te delen op hun website. Willen klanten wel met naam en toenaam aan jou verbonden worden? En wat vertellen ze dan in de klantcase? ‘Ik kan het toch het best zelf vertellen wat ik kan?!’, hoor ik weleens. Of ze zijn bang dat concurrenten dan weten dat die klanten behoefte hebben aan hun expertise en dan worden afgepikt. Ik vraag me dan alleen af: hoe zeker ben jij van de kwaliteit die je levert? 

Klantcase: laat tevreden klanten voor je spreken

Hoe spannend je het ook vindt, er zijn ten minste vijf goede redenen om wél klantcases op je website te zetten, namelijk:

  • Je bewijst dat klanten tevreden met je zijn: een groter bewijs dat klanten tevreden met je zijn, is er niet. Als ze zich met naam en toenaam willen verbinden met jou, dan zijn ze blij. Natuurlijk, je kunt ze altijd nóg beter bedienen, maar de basis voor een succesvolle toekomstige samenwerking is gelegd. Dus daar mogen jij en je klant best trots op zijn en zodoende uitdragen;
  • Je laat zien hoe je proces eruitziet: in een klantcase kan je laten zien hoe jij met klanten samenwerkt. Wellicht heb je je proces beschreven op je website, maar hoe de klant dat proces ervaart en welke tussenstappen jullie hebben genomen, kan uitstekend benoemd worden in een klantcase. Leg de focus op de stappen die jij belangrijk vindt, zoals dat persoonlijke adviesgesprek of de presentaties van de resultaten van een project;
  • Je laat de resultaten zien: hoewel sommige klanten het lastig vinden om daadwerkelijke cijfers te laten zien, bijvoorbeeld hoeveel ze hebben uitgegeven en verdiend door met jou in zee te gaan, biedt een klantcase alle ruimte om het over resultaten te hebben. Denk bijvoorbeeld aan percentages van verhoogd bezoek aan een website of enthousiaste reacties van hun klanten naar aanleiding van jullie project;
  • Je verbetert je SEO-resultaten: een actuele website waarop met enige regelmaat content verschijnt, scoort beter in Google dan statische websites. Als je daarbij ook nog een keyword gebruikt in je klantcase en die regelmatig (maar niet in elke zin!) laat terugkomen, verhoog je daarmee de kans dat mensen via Google op die klantcase terecht komen. Bouw daarom zeker een call-to-action in op de pagina waar de klantcase te vinden is. Bijvoorbeeld: ook deze geweldige resultaten behalen? Bel me! Je kunt me bereiken op xyz. 
  • Je legt de basis voor sociale berichten: je kunt de klantcase natuurlijk goed delen op sociale media. Zeker als je er een lekkere foto of zelfs een video bij hebt. Je kunt de klantcase zelfs meerdere keren delen door steeds een ander citaat en foto uit het artikel te pakken. Omdat niet iedereen altijd op hetzelfde moment op sociale media zit, ziet iedereen altijd een andere feed. Daarom is het helemaal niet erg om kwalitatieve content, zoals een klantcase, meerdere keren te delen op sociale media!

Ben je overtuigd? Ja? Helemaal goed! Dan kan je in de volgende blog lezen hoe je een klantcase opbouwt. Ik geef je een aantal vragen die je kan stellen aan de klant, hoe je het best eenvoudig een klantcase schrijft en waar je vooral op moet letten. Wil je liever dat ik het schrijf? Dat kan natuurlijk ook! Kijk hier.

Ben je nog niet overtuigd of heb je nog vragen? Neem dan contact met me op!

Foto door Adam Jang op Unsplash

Anne van den Berg

Author Anne van den Berg

More posts by Anne van den Berg

Join the discussion One Comment

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nu 15% korting op de cursus websiteteksten schrijven bij aanmelding voor de nieuwsbrief.
Meld je aan!